Trend naší doby je využitelnost. Ekologická bezzbytkovost. Energetická úspornost. Recyklace. Není snad oblasti, kde bychom nehledali stále chytřejší a synergičtější řešení. Surovinové zdroje jsou čím dál vzácnější. Těmi nejvzácnějšími jsou pak bezesporu čas a energie člověka. Není proto nejmenšího důvodu, abychom se stejně užitečně nechovali i v rámci naší závěrečné práce.
Co však taková využitelnost u bakalářek a diplomek vlastně znamená? Cokoli, co nám poslouží nad rámec formálního splnění této školní povinnosti a získání vysokoškolského titulu. Podívejme se společně na „desatero“ této využitelnosti a popřemýšlejme, co z níže uvedených benefitů by se nás mohlo týkat. Vezmeme to postupně – od toho nejsamozřejmějšího až po to nejhodnotnější.
1. Předně si důkladně ověříme užitečnost získaných školních poznatků. Nakolik a čím vlastně nás studium vybavilo. Co z toho jsme opravdu potřebovali a skutečně využili. Získáme tím výjimečnou zpětnou vazbu.
2. Rozhodně se také zkompetentníme. A to hned v několika klíčových disciplínách – v sebeřízení, komunikaci, time managementu, informační a mediální gramotnosti, kritickém myšlení, organizaci práce a projektovém řízení.
3. Zásadně si též rozšíříme náš dosavadní networking o odborné, konzultační a profesní kontakty. Nebudeme se totiž jako autoři izolovat. Naopak se obklopíme co možná největším množstvím lidí, z nichž mnohé budeme nově poznávat právě v souvislosti s naší závěrečnou prací.
4. Projdeme skutečnou rekvalifikaci – díky osvojení si schopnosti aplikovat dosavadní teoretické znalosti a dovednosti v praxi. Funkčním a smysluplným způsobem.
5. Něco konkrétního zjistíme a vyřešíme. S něčím fakt potřebným tak někomu významně pomůžeme. Zapojíme se do realizace skutečných podnikatelských nebo neziskových projektů. Naše práce najde své reálné uplatnění.
6. Získáme za to odměnu – ať již v jakékoli podobě. Nemusí jít totiž vždy o finance. Naučíme se vnímat její další a možná zajímavější a prospěšnější formáty – třeba coby netradiční příležitosti, které se někomu jinému hned jen tak nenabízejí.
7. Vytvoříme si nezpochybnitelné předpoklady pro kariérní postup – tedy pro lepší pracovní či podnikatelskou uplatnitelnost a s ním spojené i ohodnocení. Mohou se nám otevřít dveře, na které jsme dosud možná ani neklepali.
8. Vrátíme-li se k tomu, pro každého studenta, podstatnému – úspěšné obhajobě – pak cokoli z výše uvedeného „prodáme“ jako to nejautentičtější potvrzení správnosti samotné podstaty naší práce. Co by totiž mohla školní komise na naše dílo namítat, když ho ten opravdový svět už uznal a využil.
9. Obohatíme svůj osobní goodwill o cennou referenci. Dnes víc, než kdy jindy, přicházíme na pracovní a podnikatelský trh s určitou hodnotou, kterou vyjadřujeme právě našimi dosavadními úspěchy a počiny.
10. A nakonec se nám nabízí trojlístek zhodnocení a zviditelnění. Předně je to jakékoli zveřejnění či publicita naší práce – ať již jako článek nebo vystoupení na nějakém fóru. Pak je to již tradiční možnost účasti v nějaké soutěži vysokoškolských prací. A v neposlední řadě je téměř povinností vše výše uvedené přetavit do sebeprezentace v našem CV, LinkedIn profilu či na našich osobních webových stránkách.
Sečteno, podtrženo – nepromrhejme hodnotný kapitál naší bakalářky či diplomky a nesměňme ho nerozumně „pod cenou“ jen za ten titul. Byl by to „finančně negramotný“ počátek naší kariéry! 😉